Poznaj tożsamość Gdańska
2009-10-15 11:48:55 | GdańskPrzez cały październik trwa w Gdańsku Grassomania - Festiwal Tożsamość Miejsca. Przed nami jeszcze performance Magdy Jedry i Anny Steller (Good Girl Killer) oraz finisaż wystawy „Gdańskomania".
Nawet niesprzyjająca pogoda nie przeszkodziła miłośnikom twórczości Guntera Grassa na udział w wydarzeniach artystycznych związanych z twórczością autora „Blaszanego bębenka" oraz ideą tożsamości miejsca - tak istotnej właśnie w Gdańsku - kulturowym tyglu różnych narodowości.
Odbyły się już wystawy, pokazy filmów, koncerty, przedstawienia teatralne, debaty, performance, na jednej z imprez pojawił się nawet sam noblista.
Warto zajrzeć do Gdańskiej Galerii Guntera Grassa i obejrzeć grafiki pisarza (Gdańska Galeria Güntera Grassa, ul. Szeroka/Grobla I, Gdańsk).
Ci, którzy podróżują po mieście tramwajami, z pewnością zauważyli na przystankach nie reklamowe citylighty na trasie od przystanku Wita Stwosza/Tetmajera do Wrzeszcza. Autorką jest Dorota Walentynowicz, a cykl nosi tytuł „Wyśniona Pamięć Przyszłych Zdarzeń". Citylighty będą wisiały do końca października.
W ramach projektu badawczego Pgr-art., w piątek 23 października 2009 roku o godz. 18. odbędzie się w 4g (Gdańska Galeria Güntera Grassa, ul. Szeroka/Grobla I, Gdańsk) spotkanie połączone z projekcją zdjęć Moniki Zawadzkiej na temat tożsamości miejsca „Forma miasta. Przepisy na tożsamość miejsca.".
A na deser, w ostatni dzień października o godz. 18 odbędzie się w Gdańskiej Galerii Guntera Grassa 4g performance „Tożsamość miejsca" i koncert Good Girl Killer (Magda Jedra i Anna Steller) „Tożsamość miejsca".
Artystki odwołają się w przedstawieniu do swojego dzieciństwa spędzonego w blokowiskach, które narzucało określony sposób spędzania czasu, zabaw (bieganie po schodach, jeżdżenie windą, zabawy w piwnicach i suszarniach blokowiska). Tożsamość miejsca rozumieją jako pojęcie kreowane przez ludzkie sentymenty. W spektaklu podejrzymy życie jednej bohaterki (granej przez dwie tancerki) w różnych okresach jej życia, zauważymy również zmianę jej nastawienia do otaczającej rzeczywistości.
AR